Deze week speelt The Royal Conservatory & Codarts Bigband in een uitzonderlijke bezetting Miles Davis Sketches of Spain. Wouter Turkenburg, hoofd jazzafdeling van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, selecteerde mede het programma en de musici. ‘Deze bigband is even geen bigband meer. We noemen het nu Large Ensemble.’
Toen Miles Davis ergens in de jaren vijftig het Concierto de Aranjuez van de Spaanse componist Joaquín Rodrigo hoorde, was hij onder de indruk. Hij nam de plaat, die een vriend hem had gegeven, mee naar New York waar componist en arrangeur Gil Evans op het gehoor de muziek uitschreef tot een partituur. Aanvankelijk was het niet de bedoeling een Spaans album te maken, maar al doende groeide de interesse in de Spaanse volksmuziek bij het stel en kwam er toch een heel album met música española. Volgens fans en critici is Sketches of Spain één van Davis meest toegankelijk albums.
Toch wordt het werk niet vaak opgevoerd. Dat zou kunnen liggen aan de ongebruikelijke bezetting van het orkest. ’Voor zover ik weet heeft David Liebman het eens gespeeld met The Manhattan School of Music’ vertelt Turkenburg over de telefoon. ‘Ik hoorde dat er een jaar of twintig geleden ook een poging is gedaan hier in Nederland. Nu gaan wij het doen, in een bijzondere samenwerking met saxofonist David Liebman. Het is geen gemakkelijke muziek, sommige studenten schrokken ervan.’ De bigband van de twee conservatoria is tijdelijk omgedoopt tot Large Ensemble. ‘Nee, een bigband kun je het nu niet noemen. Wel een orkest, met een bijna klassieke bezetting.’
Sketches of Spain wordt integraal opgevoerd met de originele arrangementen van Gil Evans. ‘Maar we hebben wel veranderingen aangebracht in de instrumentatie’ gaat Turkenburg verder. Zo opent het concert met het adagio van het Concierto de Aranjuez, nu gespeeld op een klassieke gitaar. ‘Om de oren schoon te maken en de luisteraar bewust te maken van de geschiedenis van de muziek. Maar er speelt ook een elektrische gitarist mee.’
Niet iedere compositie kun je zomaar bewerken, vindt Turkenburg. ‘Neem de cross-over tussen jazz en klassiek. Dat is bijna niet te doen. Negen van de tien keer gaat het mis. Dus handen af van de ‘museumstukken’ uit de muziekgeschiedenis. Ik hoorde David Liebman eens op zijn sopraansax enorm tekeer gaan over het schema van Adagio for Strings van Samuel Barber. Hij vond dat geweldig, ik niet. Brandford Marsalis deed eens een eigen interpretatie van John Coltranes A Love Supreme. Moet je niet doen.’
Bij Skeches of Spain ligt dat anders, vindt Turkenburg. Het is een aantrekkelijk stuk waarin je best wat dingen mag veranderen. Het is geen ‘original’, zo gezegd, maar geïnspireerd op bestaande muziek, stijlen en genres met een duidelijke oorsprong.
Sketches of Spain
Royal Conservatory & Codarts Large Ensemble
Vrijdag 21 november | De Doelen
De balans tussen jazz, klassiek, Spaanse volksmuziek en flamenco is uniek in het tijdloze, sfeervolle Sketches of Spain, meesterwerk uit 1959 van trompettist Miles Davis en componist arrangeur Gil Evans. De vermaarde tenorsaxofonist David Liebman, die in de jaren zeventig lid was van de Miles Davis Group, brengt dit werk nu opnieuw tot leven. De Codarts & Royal Conservatory Bigband wordt voor dit project eenmalig uitgebreid tot een Large Ensemble.
P.S. Met De Vrijdag in de Flip Knipkaart bezoekt u voor € 55 vier concerten naar keuze in de reeks Vrijdag in de Flip. Klik hier om de Vrijdag in de Flip Knipkaart te bestellen (knipkaart geldig vanaf 26 september 2014).