In 2013 lanceerde pianotrio Tin Men and The Telephone een primeur in de muziekscene: het trio bracht in plaats van een nieuwe cd een app uit voor iPhone en Android. Met groot gevoel voor humor kreeg de applicatie de titel Appjenou?! mee als opvolger van hun debuutplaat Moetjenou?! en het kerstalbum Very Last Christmas. Gewapend met hun nieuwe app-plaat zette de band interessante stappen in nieuwe improvisatievormen. Het publiek kon nu met hun eigen smartphone invloed uitoefenen op de band.
Brein achter dit alles is bandleider Tony Roe. Hij wist al vroeg in zijn muzikale carrière dat dingen anders konden. ‘Ik heb klassiek piano gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag’ vertelt hij in een telefonisch gesprek. ‘Een goede opleiding, maar ruimte voor onderzoek was daar niet.’ Roe speelt graag de noten net even iets anders dan ze op het blad staan. ‘Beethoven heeft volgens mij vele interpretaties. ‘
Roe is ervan overtuigd dat de grote componisten van weleer vrijer waren in hun muzikale expressie dan nu wordt verondersteld. ‘Mozart moet je respecteren in de tijdgeest waarin hij leefde’ zegt Roe. Op het conservatorium botste zijn ideeën wel eens met die van zijn docent. ‘Dan studeerde ik op de 12de sonate van Beethoven en dacht ik ”dat einde moet echt anders’.’ Ja, dan ga ik er zelf mee aan de haal. Dat vonden ze niet zo leuk daar’ lacht Roe. Zijn opleiding aan het Haags conservatorium maakte hij niet af maar belandde een tijdje later wél in Amsterdam waar hij jazzpiano afstudeerde aan de jazzopleiding van het Amsterdams Conservatorium.
Je doet jezelf te kort muziek niet te onderzoeken, vindt Roe. ‘Ik probeer een stuk niet alleen motorisch in te studeren, dan zit het slechts in je vingers. Ik wil de noten leren begrijpen. Door in andere toonsoorten te spelen ontdek ik hoe de melodie, het ritme en de harmonie zich verhouden. Je leert daar zo veel van. Ik vind het spannender iemand te zien struggelen dan telkens naar hetzelfde te moeten luisteren.’
Maar vanwaar die hang naar techniek? Het trio is op het eerste gezicht een conventioneel pianotrio. ‘Wij houden alledrie erg van de traditie, maar je leeft wel in een bepaalde tijd. Er is zo veel mogelijk, daar heb je geen weet van. Herbie Hancock omarmde de technologische vooruitgang ook. Nu zijn er apps! Dat hadden die gasten niet. Het is nu aan mij daar iets mee te doen.’
De opvolger van Appjenou? heet Tinmendo. Roe hoopt met deze update van de app de interactie met het publiek nog intensiever te maken. ‘In november waren we in London waar we speelden op het London Jazz Festival. We gaven een familieconcert, voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Dat is dus heel erg leuk. Die kinderen snappen de techniek heel snel. Ipads op schoot en gaan.’