Sanna Van Vliet studeerde in Den Haag en deed examen in twee hoofdvakken: piano en zang. Ze maakte tournees door meer dan vijftien landen wereldwijd en bracht vier cd’s uit waarop de crème de la crème van de Nederlandse jazzscene te horen is. Op vrijdag 26 januari staat de ze met haar kwartet Sannavan bij Jazz International Rotterdam in Club Doelen.
Waar staat Sannavan voor?
“SANNAVAN is het eerste deel van mijn naam en ik vond het gewoon mooi staan, de letters samen. Ik wilde een projectnaam geven aan de nieuwe band en niet weer een “Sanna van Vliet Kwartet” of zoiets. De naam staat dus voor een verandering in muzikaal opzicht. Het is meer dan alleen een bandnaam.”
Wat inspireert je om de muziek te maken die je maakt?
“Ik vind het vooral erg leuk om bestaande nummers te bewerken. Daar krijg ik veel energie van. Om elke keer weer een andere draai te geven aan een bekend nummer, om het zo weer fris en eigentijds te maken en om de muziek op die manier persoonlijk te maken en naar mijn hand te zetten. Het repertoire van SANNAVAN is een mengeling van arrangementen van mij en van Marius Beets, onze bassist. We vullen elkaar aan. Ik zoek het vaak wat meer in re-harmonisaties en Marius zoekt vernieuwing in pakkende grooves.”
Je bent zangeres, maar studeerde ook als pianist af. Kon je niet kiezen?
“Ik kreeg als kind pianoles en wilde naar het conservatorium. De toelatingseisen voor piano lagen best hoog. En ik moest ook klassieke stukken kunnen spelen. Zover was ik nog niet. Voor zang waren de eisen lager en heb toelating gedaan. Ik had weinig ervaring maar dat vonden ze daar niet erg en mijn muzikaliteit en theoretische kennis zaten door mijn piano-achtergrond wel goed. In het derde jaar heb ik op aanraden van mijn docent Frans Elsen ook toelating gedaan voor piano. Zodoende heb ik uiteindelijk twee hoofdvakken gedaan.”
Waarom zang en piano eigenlijk?
“Een gouden combinatie natuurlijk! Zo kan ik ook alleen optreden, al doe ik dat niet vaak. Ik kan mezelf precies begeleiden zoals ik dat wil. Net even die ene noot in de top leggen als ik die vocaal nodig heb. Als pianist sta je niet voor de band, maar zit je in de ritme-sectie. Dat is een voordeel. Vocalist én instrumentalist, mooi toch? Ik raad trouwens elke zanger aan om piano te spelen. Het is overzichtelijk instrument; harmonieën en ladders zie je zo voor je liggen. Maar makkelijk is het niet. Een vast ritmisch patroon op de piano spelen en daar dan vrij overheen fraseren met de zang, daar moet je oefenen.”
Wie is of zijn jouw voorbeelden?
“Shirley Horn, vanwege haar timing en tekstinterpretatie en mooie voicings, Nat “King” Cole vanwege zijn gemak en enorme swing en warme stem en Blossom Daerie vanwege haar mooie akkoorden en feel en haar repertoire-keuze.”