Foto: Oene van Geel door Ben Deiman
Altviolist Oene van Geel speelt deze week met zijn strijkkwartet Zapp 4 in de Doelen. Gitarist Anton Goudsmit en cimbalist Jan Rokyta doen ook mee. ‘Die cimbalen beuken zo lekker maar kunnen ook betoveren.’
Jazzmuzikanten conformeren zich zelden nog aan stijlen of genres. Tim Sprangers schreef het al eerder in een artikel voor Jazz International Rotterdam: ‘De altviolist Oene van Geel begon met klassieke muziek, passeerde de balkan en natuurlijk ook de swingjazz en ging zich interesseren in funk, hiphop en rap.’
‘Ja, en het begon voor mij met muziek uit de balkan’ zegt van Geel. ‘Mijn vader zong en speelde gitaar in een Joegoslavische band. Bosnische en Macedonische muziek. Thuis draaide hij allerlei platen. Ik kan de namen van de bands of artiesten niet herinneren, maar denk aan bands als Mostar Sevdah Reunion. Hij leerde de Joegoslavische teksten fonetisch uit zijn hoofd, dus ik hoorde die tapes heel veel langskomen.’
Van Geel (1973) is een avonturier. Zijn gevarieerde stijl, te herkennen aan een idioom gevoed door jazz, Indiase muziek en kamermuziek, komt vooral tot uiting door zijn vrije en virtuoze improvisatietalent. Niet kijken naar de norm, maar naar wat werkt voor de bezetting in het moment.
Met zijn nieuwste project Poetic Dynamite gaat Van Geel het avontuur aan met gitarist Anton Goudsmit, cimbalist Jan Rokyta en zijn eigen strijkkwartet Zapp 4. ‘Jan Rokyta leerden we kennen bij een optreden in de Doelen. Dat was in 2012. We speelden met Zapp4 in een gelegenheidsformatie stukken van componist en gitarist Florian Magnus Maier. Die schrijft uiteenlopende stukken, van hedendaags klassiek tot heavy metal. Die metalmuziek klonk ook die avond, met het kenmerkende ritmepatroon van de dubbele bassdrum van de slagwerker. Jan Rokyta timmerde dat patroon snoeihard mee op zijn cymbalen. Toen dachten we, met hem willen we verder samenwerken.”
‘Zo gebeurt het vaker. We horen iemand spelen en dan ontstaan er ideeën en zoeken we daar weer muzikanten bij. In dit geval wilden we iets doen met Rokyta en Goudsmit. De naam van deze tour – Poetic Dynamite – hebben ontleend aan de manier waarop Anton en Jan spelen. Ze hebbeneen poëtische benadering, maar kunnen evengoed ook explosief spelen. Ze kunnen scheuren!Zoals iedere muzikant binnen het collectief zijn eigen taal meebrengt. We denken niet vanuit een smal idioom. We zoeken juist uitersten op. Neem violist Jasper le Clercq, die componeert stukken die mij doen denken aan Hollandse landschappen. En ja, Jan Rokyta, bracht een onmiskenbaar Balkanstuk in. Anton scheurt daar vrolijk doorheen. De stukken die hij meebrengt voor dit project zijn juist heel melodisch of meer conceptueel. Het is echt heel divers en veelkleurig.’
Sommige muzikanten maken allerlei omzwervingen om op een bepaald punt uit te komen. Bij Van Geel lijken die omzwervingen de basis van zijn spel. Een soort liquide vorm die zich in iedere bezetting weer op een andere manier
manifesteert. Van Geel: ‘Laatst speelde ik met pianist Tony Roe van Tin Men and The Telephone. Met hem speel ik ook in de band OOOO. Hij zat te knutselen met een cijferreeks. Ritmepatronen, daar heb ik een voorliefde voor ontwikkeld. Ik speel zelf ook percussie bij Poetic Dynamite. Met zo’n cijferreeks of patroon moet ik dan ook aan de slag en verwerk het later in een compositie, TC2 – Tony’s Calculations 2, een soort Indian drum ‘n bass.’
Zapp 4 & Anton Goudsmit & Jan Rokyta spelen vrijdag 14 februari in de Eduard Flipse Zaal in de Doelen.
Koop kaarten | Meer informatie