Vocaliste en pianiste Maartje Meijer houdt van liedjes. Voor haar nieuwe album Inner Circle liet ze zich inspireren door singer-songwriter Sufjan Stevens. ‘Ik kan niet blanco voor me uit staren in de hoop dat er dan iets komt. Ik moet eerst sfeerproeven.’
Aan het begin van het nieuwe jaar toert Maartje Meijer in sneltreinvaart langs de Nederlandse concertpodia. Negen optredens bij onder meer het Bimhuis, Paradox, het TivoliVredenburg én op 16 januari in LantarenVenster op uitnodiging van Jazz International Rotterdam. Er is wat haast bij, want Meijer verwacht begin maart haar tweede kindje. ‘Dit project moest af’ vertelt ze over de telefoon. ‘Dan is zo’n harde deadline wel prettig.’
Anders dan bij haar eerste album Virgo – dat verscheen in 2013 – kon ze met meer overtuiging werken aan de muziek die voor haar geknipt lijkt te zijn. ‘Ik ben een liedjesschrijver’ zegt ze. ‘Ik zie mijn eerste album Virgo als een portfolio, een plaat die ik moest maken, met ook instrumentale stukken. Op mijn nieuwe album Inner Circle staan verhalen.’
Maartje Meijer studeerde zang en piano aan het Conservatorium van Amsterdam. Haar tijd daar had iets verwarrends. ‘Ik ben begonnen in Utrecht waar ik zang studeerde met als bijvak piano gegeven door Bert van den Brink. Hij zat ook in de commissie om de bijvakken te beoordelen. Ik kreeg een tien en werd meteen uitgenodigd voor de hoofdvakopleiding. Dat kwam als een totale verrassing. Het voelde op dat moment als een cadeau, maar het heeft me wel een bepaalde kant opgeduwd. Ik ben naar naar Amsterdam gegaan om zang én piano te studeren, maar over de combinatie ging het nooit. Je bent jazzpianist of zanger, niet allebei. Dat vond ik best lastig.’
Nu ze het conservatorium achter zich heeft gelaten viert de combinatie van zang en pianospel wél zegen. De Amerikaanse singersongwriter Sufjan Stevens bleek een grote inspiratiebron voor haar nieuwe plaat. ‘Zijn werk is ongelofelijk goed.’ Volgens Meijer openbaart Stevens vakmanschap zich in het ogenschijnlijk spontane karakter van zijn muziek. ‘Hij gebruikt vaak onregelmatige maatsoorten, niet omdat het kan, maar omdat het moet. Een kunstgreep staat in dienst van het nummer, niet andersom. Sterker nog, je hebt bij Sufjan Stevens niet eens door dat je naar een vijfkwart luistert. Zo wil ik ook muziek maken.’
Meijer gelooft bij het componeren niet zo in het maagdelijk witte vel muziekpapier. ‘Ik wil wel geïnspireerd worden. Als ik schrijf zet ik eerst een plaat op en vogel uit welke kant het op moet. Ik luister veel muziek. Sufjan Stevans is voor Inner Circle doorslaggevend geweest. Het album Illinois en Carrie & Lowell hebben mij erg geraakt. Natuurlijk wil ik zijn stijl niet namaken, maar je wilt wel de sfeer vangen, die wonderlijke combinatie tussen intellect en emotie. Het vakmanschap zit ‘m in het schrijven, de juiste orkestratie. Dat doet hij heel slim.’
Een nummer moet organisch klinken vindt Meijer. Het juiste arrangement helpt daarbij. ‘Maarten Hogenhuis en Joris Roelofs speelden al mee op Virgo. Ik wilde ze weer samen inzetten, omdat ze heel goed zijn in het kopiëren van mijn stijl en beide ongelooflijk inspirerende solisten zijn. De saxofoon en basklarinet passen perfect bij de arrangementen voor blazers en stem.’ Ook bassist Tobias Nijboer speelt weer mee. ‘Het zijn allemaal erg goede jazzmuzikanten en ik ben zeer tevreden over het resultaat. De richting van de muziek heeft me ook benieuwd gemaakt hoe mijn liedjes zullen klinken met een popdrummer of -bassist. Dat bewaar ik voor een andere keer.’