In Onderhuids, een project bedacht en gecöordineerd door muziekjournalist Tim Sprangers, duiken we in de muzikant. We zijn nieuwsgierig naar de persoon achter het werk. Naar de motivatie en gedachten. Wat gebeurt er in het creëren van de creatie? Wat is er gesneuveld? Is er iets afgesproken? Wat heeft de muzikant ondergaan?
Dat gebeurt conventioneel in interviews via de vraag-antwoord methode, maar in deze rubriek geven we de maker alle ruimte, zonder concrete interventie van een journalist. Muzikanten kiezen zelf hoe ze zich willen uiten.
Fay Claassen
Zangeres Fay Claassen is gedoken in de muziek van Chet Baker en deed dat met succes. Ze nam de tijd om na te denken wat de 25 jaar terug overleden de trompettist en zanger zo bijzonder maakt. Was het toch de door haar ooit verfoeide vibrato, de emotie, of zijn, in haar eigen woorden, verfijning van een vrouw? Fay probeert het uit te leggen.
Chet Baker
De eerste keer dat ik Chet Baker hoorde dacht ik dat ik een vrouw hoorde zingen, gevoelvol en zacht, zo vanuit de emotie, de verfijning van een vrouw.. (sorry dat ik dat zo zeg).
Zijn spaarzame gebruik van vibrato heb ik altijd erg geliefd, zeker in het begin wilde ik absoluut geen zang met vibrato horen, en was ik daar behoorlijk resoluut in. Ik vond dat fake-emoties. Nu ben ik iets milder geworden, en gebruik zelfs zelf een randje meer vibrato dan vroeger. Wel ben ik nog steeds van mening dat de emotie in muziek niet in de hoeveelheid vibrato zit.
Het feit dat Chet Baker zingend zo klonk als hij trompet speelde, is voor mij een teken dat zijn muziek één organisch ding is, je speelt niet je instrument, maar je speelt de muziek. Hij had een uitzonderlijk muzikale manier van spelen; iedere noot was bij hem exact zoals die moest klinken, nooit te hard, nooit te zacht en ook de lengte ervan, altijd precies goed, nooit te lang of te kort.
Ik ben erg trots op mijn geliefde project ‘Two Portraits of Chet Baker’ en ben erg blij en dankbaar dat we een herhaling kunnen doen in deze tournee ‘Remembering Chet Baker’. Wanneer zou ik daarmee kunnen ophouden, ik hou van zijn muziek! Des te meer is de ontvangst van de Gouden Plaat deze zomer een bijzondere bekroning geweest!