Wie zegt dat 18/19e-eeuwse gecomponeerde muziek en 21e-eeuwse grooves niet samengaan? Dat deze muziekwerelden aan elkaar gewaagd zijn, bewees trombonist en componist Efe Erdem. Hij schreef muziek voor strijkkwartet, met als inspiratie het tijdperk tussen de Romantiek en het Neo-classisisme. De Russische bassist Anton Davidyants en drummer Tuur Moens voegden een stevige laag van progressieve funk- en fusiongrooves aan de strijkers toe, terwijl Erdems trombone overal vloeiend tussendoor bewoog. Hoe dat klonk, dat weet het publiek dat aanwezig was bij een uitverkocht, magisch concert op Festival Jazz International Rotterdam 2019. Voor wie er die avond niet bij kon zijn die eerste keer, of voor wie deze muzikale trip nog een keer wil meemaken, presenteert Efe zijn project nogmaals in Rotterdam. Nu in Club Doelen, mét de album-release van Three4 erbij!
In 2019 werd Efe geselecteerd voor The Pack Project. The Pack Project is een talentontwikkelingstraject van Jazz International Rotterdam. Elk jaar stelt een jong Rotterdams toptalent een nieuwe band samen en maakt daarmee nieuwe composities. Met de Pack Project trad hij op bij Festival Jazz International Rotterdam en op het zusterfestival in Nijmegen. Meteen daarna doken Efe en zijn musici de studio in om The Pack Project te vereeuwigen op plaat, welke is omgedoopt tot Three4.
De Turkse Erdem, die na het afronden van zijn Codarts opleiding in Rotterdam bleef wonen, is een van de leden van Re:Freshed Orchestra, maar ook Di-rect, Doe Maar en Anouk zijn enkele van zijn vaste bands. Daarnaast speelde hij met de O’Jays, Marcus Miller, Benny Golson, Tony Allen, Snarky Puppy, Roy Hargrove en Robert Glasper.
Bezetting
Efe Erdem – Trombone
Juho Valtonen – 1e viool
Çisem Özkurt – 2e viool
Kardelen Buruk – Altviool
Eva van Schaik – Cello
Anton Davidyants – Bas
Tuur Moens – Drums
Erdem staat als leader of The Pack te dirigeren en natuurlijk laat hij ook zijn trombone prachtig fluisteren, brullen en funken. Zijn creatieve composities brengen een uur lang veel variatie en boeiende momenten.” – Jazzradar