Op zondagmiddag 6 mei presenteert Jazz International Rotterdam voor de tweede keer De Dag van de Rotterdamse Jazz in het Jurriaanse kwartier in De Doelen. De dag staat in het teken van Rotterdam als immigratiestad voor jazzmuziek. Hoe is en wordt het karakter van de Rotterdamse jazz door invloeden van buiten Nederland gevormd?
Die vraag wordt op een muzikale manier beantwoord door een zeer divers gezelschap van musici, filmmakers, een jazzkenner en een DJ. Het programma bestaat uit het jonge Rotterdamse Thijs Nissen Trio dat de dag opent in de foyer. De Rotterdams-Portugese zangeres Maria Mendes zingt haar repertoire in het Portugees, evenals een nieuw lied geïnspireerd op ‘Ketelbinkie’ dat verrassende gelijkenissen vertoont met het Portugese fado ‘Barco Negro’. De Codarts Big Band doet een speciaal project met gitarist Reinier Baas en componist en dirigent Jesse Passenier en het Liberati Quartet – dat in 2017 de Erasmus jazzprijs won – balanceert tussen het moderne jazzidioom en de traditie. De Rotterdamse jazzzangeres Kim Hoorweg brengt met o.a. violist Yannick Hiwat een ode aan Rotterdamse jazziconen .
Tekst en enthousiaste uitleg komt van Hans Zirkzee, Rotterdamse jazzconnaisseur van het eerste uur. We zijn zeer verheugd dat hij weer een lezing komt geven. En we vertonen doorlopend de film SAXMAN, een ontroerende documentaire over het jazzleven van de Rotterdamse saxofonist Piet Leblanc. Deze film brengt ons terug naar 1995, toen fotograaf Carel van Hees en regisseur Martijn ’t Hart Piet Leblanc op de voet volgden naar waar de jazz hem bracht in de stad. En Piet neemt ons op zijn beurt weer mee naar hoe de jazz in zijn leven kwam.