Geachte mevrouw Laan,
De Rotterdamse jazzsector kijkt met verbijstering naar het advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur. Voor structurele programmering van kwalitatief hoogwaardige en avontuurlijke jazz is geen geld gereserveerd. In deze brief treft u een reactie van de instellingen die een gezamenlijk plan hebben ingediend, geformuleerd in de aanvraag van Jazz International Rotterdam [JIR].
Het geoormerkte budget voor jazzprogrammering gaat van 0,63 % van de totale cultuurbegroting in 2009 – naar 0,09 % in 2013. Een terugval van 86%.
De RRKC stelt dat de verantwoordelijkheid voor structurele jazzprogrammering moet komen te liggen bij de eerstbetrokken partners; de Doelen en LantarenVenster. Deze podia krijgen, als het aan de RRKC ligt, vervolgens niet het benodigde budget voor die programmering. Integendeel; beide instellingen worden gekort [LantarenVenster zelfs stevig] en krijgen tegelijkertijd meer taken toebedeeld.
De RRKC geeft een negatief advies voor het gezamenlijke plan van de instellingen. Dat plan voorziet reeds in een stevige investering van de instellingen zélf, maar het geoormerkt jazzbudget van JIR is essentieel voor de programmering van die podia.
De onevenredige bezuiniging van 86% heeft gevolgen:
In de eerste plaats stagneert de ontwikkeling en doorstroming van jazztalent in Rotterdam.
Codarts zegt hierover: “Het is van belang dat er buiten de zekere muren van de opleiding een bloeiend muzikaal leven bestaat met een eigen dynamiek”.
Daarnaast dreigt een professionele infrastructuur van zalen, programmeurs, marketeers en muzikanten te verdwijnen. Dit vormt voor Stichting RIFF, verantwoordelijk voor North Sea Round Town, aanleiding hun verontrusting uit te spreken. Het succesvolle festival North Sea Round Town is gebaat bij -en bestaat bij de gratie van- continuïteit, een sterk jazzklimaat, het gehele jaar door.
Maar vooral; de afgelopen jaren heeft de sector gestaag gewerkt aan de opbouw van een loyaal publiek, dat geïnteresseerd is in the state of the art. De concerten van Jazz International in de Doelen trekken gemiddeld 141 bezoekers per concert, concerten in LantarenVenster gemiddeld 137.
Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld het Amsterdamse Bimhuis. Dat zorgvuldig opgebouwd publiek heeft straks geen muziek.
Het advies van de Raad stelt dat de slogan ‘Rotterdam Jazzstad’ gerelativeerd zou moeten worden. Jazz in Rotterdam is echter het schoolvoorbeeld van het Rotterdams Model: met relatief weinig middelen doeltreffend samenwerken, afstemmen, bouwen aan publieksbereik en vooral artistiek floreren. ‘Rotterdam Jazzstad’ is een platform van professionals dat vernieuwende [inter-] nationale programmering presenteert in slimme formats met alle ruimte voor de ontwikkeling van [jong] jazztalent. De afgelopen jaren werd met veel belangstelling en zelfs met goed bedoelde afgunst door de rest van Jazz-Nederland naar Rotterdam gekeken. ‘Rotterdam Jazzstad’ is zo’n sterk model dat instellingen gezamenlijk een aanvraag hebben ingediend. Als deze aanvraag niet gehonoreerd wordt, dreigt daarmee de grondslag onder dit samenwerkingsmodel volledig weg te vallen.
De kunst & cultuur commissie van Den Haag ziet geen noodzaak voor een structureel gesubsidieerd jazzpodium voor de aanstaande beleidsperiode in de hofstad. Des te meer reden om zorgvuldig om te gaan met de nu nog sterke positie van Rotterdam.
Jazz hoort bij Rotterdam, het is een prachtige combinatie van vernieuwing, intellect en entertainment. Rotterdam Jazzstad staat voor een relatief klein bedrag garant voor een effectief jazzbeleid. We hebben vertrouwen in de dienst Kunst & Cultuur die naar onze mening een sterk inzicht heeft in de kwaliteiten en noodzakelijkheid van de sector. Wij vragen u essentiële verworvenheden voor de stad en de kunst te behouden.
We gaan graag met u in gesprek,
Hoogachtend,
Gabriel Oostvogel (de Doelen), Krijn Meerburg (LantarenVenster),
Mijke Loeven (Jazz International Rotterdam) en Romke Wybenga (North Sea Round Town)