Vrijdag 3 april speelt gitarist Anton Goudsmit in De Doelen. Hij vervangt saxofonist Benjamin Herman in het kwartet van Peter Beets met drummer Han Bennink en bassist Ruud Jacobs. “Het is ongelooflijk dat ik nu met dezelfde ritmesectie op het podium sta als Wes Montgomery destijds.”
Wat zou Anton Goudsmit gedaan hebben als hij geen gitarist zou zijn geworden? Met die vraag begint een mini-documentaire over zijn carriere die op het internet circuleert. Zonder toekomstvisie en opgezadeld met een alfapakket zit er maar één ding op: rechten studeren. Tot iemand hem eraan helpt herinneren dat hij ook heel aardig gitaar kan spelen. “Maar er waren ook mensen” zegt Goudsmit in het filmpje “die zeiden ‘jij gitarist worden? Dat geloof je toch zeker zelf niet?’ ” In 1994 studeert Goudsmit cum laude af aan het Amsterdams conservatorium. “Als je wat wilt bereiken moet je ervoor gaan.”
Maar praten over studie en diploma’s doet Goudsmit liever niet. “Dat gezwets over ‘cum laude’ afstuderen enzo, dat is toch helemaal niet interessant? Ik vind dat zo ‘Spa rood’.” Liever heeft hij het over zijn huidige projecten, want na twee decennia succesvol muzikantschap blijft Goudsmit gas geven. “Ik studeer nog steeds veel” lacht Goudsmit. “Maar dat is ook nodig, want ik componeer veel nieuwe stukken. Die moet je live ook kunnen spelen. Ik werk nu aan nieuwe stukken voor mijn band de Ploctones. Kost veel tijd, maar het wordt erg gaaf.”
Vaak wordt Goudsmit nog in verband gebracht met de succesvolle bigband New Cool Collective met als boegbeeld de saxofonist Benjamin Herman. “Tsja, terwijl ik toch al een hele tijd uit die band ben” zegt hij. “Maar ik heb een primeur! Ik ga iets nieuws doen met Benjamin Herman. Met zijn tweeën, een duo. Dat weet nog niemand!” Terwijl Goudsmit doorrommelt aan de andere kant van de lijn – hij zit nooit stil – noemt hij de lange lijst van projecten die de komende maanden zijn agenda vullen. Hij vertelt over De Zeelandsuite van Boy Edgar-winnaar Jeroen van Vliet, een duo-optreden met gitarist Reinier Baas en zijn eigen band Estafest. “En Krupa & the Genes natuurlijk! Die mag je niet vergeten, anders worden mijn bandleden boos!” Humor voert de boventoon bij Goudsmit.
Vrijdag 3 april speelt gitarist Goudsmit met Peter Beets (piano), Ruud Jacobs (bas) en Han Bennink (slagwerk). “Een traditioneel kwartet. Ik wed dat er stukken van Amerikaanse componisten zullen klinken. Het American songbook. Hoe zeg je dat netjes? Standards?” grinnikt Goudsmit. “Die gasten zijn zo ongelooflijk goed. Repeteren doen we niet, want dit zijn stukken die iedere jazzmuzikant moet kunnen spelen. Het wordt onwijs gaaf. Ik voel me vereerd dat ik mee mag doen.”
Lyrisch is Goudsmit over de samenwerking met bassist Ruud Jacobs en slagwerker Han Bennink. “Realiseer je wel dat dit de koningen van de Nederlandse jazz zijn?” zegt Goudsmit opgewonden. “In de jaren 60 begeleidden ze met het Pim Jacobs trio de wereldberoemde gitarist Wes Montgomery. Op Youtube staat een registratie, kun je het zelf zien. Het is een van de best bekeken jazzfilmpjes en een hoogtepunten uit de Nederlandse jazzgeschiedenis. Voor mij is het studiemateriaal; je kunt veel leren van deze gasten. Ze spelen zo goed. Ik kan het bijna niet geloven dat ik straks met dezelfde ritmesectie op het podium sta als Wes Montgomery destijds.”
Video: Wes Montgomery met Pim Jacobs, Ruud Jacobs en Han Bennink in 1965
Maar wat maakt het duo Jacobs en Bennink zo bijzonder? “Ruud Jacobs was destijds de enige bassist in Nederland die het aankon te spelen met musici als Montgomery” vertelt Goudmit verder. “Die man staat ergens voor. Hij is een waanzinnige bassist die helemaal in dienst speelt van de muziek.” Volgens Goudsmit is drummer Han Bennink de ware kunstenaar van het stel. “Hij wil juist het samenspel laten wankelen. Bennink heeft die rare Hollandse gekte, met die maffe roffels van ‘m. Zit-ie naast zijn kruk op de grond te trommelen alsof zijn leven ervan afhangt. Zo stuurt hij de muziek altijd weer in onverwachte richting. Hij doet iets met je hoofd. En dan die haat-liefde verhouding die hij heeft met de jazztraditie. Volgens mij levert hij een gevecht. Dat maakt hem zo interessant.”
Ook voelbaar onder de indruk is Goudsmit van pianist Peter Beets. “Peter is een pianobeest. Hij speelt op een onwaarschijnlijk hoog niveau en maakt van de jazz een onuitputtelijk idioom. Het is zijn taal en een levensstijl. Hij beheerst zijn instrument tot in de puntjes en optreden met Beets is een groot voorrecht. Want daar draait het toch om, dat je samen iets maakt wat de moeite waard is. Je bent afhankelijk van elkaar. Heel soms lukt het mij in te breken in zijn wereld. Dan sta ik met hem op het podium en steekt hij zijn duim naar me op. Dan is mijn hele week goed. ”
Anton Goudsmit/ Peter Beets/ Ruud Jacobs/ Han Bennink
Vrijdag 3 april | De Doelen presented by Jazz International Rotterdam