De Vlaamse trompettist Bert Joris treedt met het Barnicle Bill trio op in LantarenVenster op vrijdag 7 februari. ‘Als leek kun je de jazz het best vergelijken met de schilderkunst.’
Trompettist Bert Joris (1957) is een analytisch musicus. Hij kiest zijn woorden even zorgvuldig als de noten op zijn trompet.
‘Dagen zitten achter het bureau
2. Barnicle Bill
De Vlaamse trompettist speelt nu met de jongens van Barnicle Bill. Een Nederlands jazztrio dat in no-time uitgroeide tot een van de meest gewilde trio’s van het land. Met John Engels op drums, Mark Haanstra op bas en Miguel Martinez op sax. Begin 2012 vroeg het trio Bert Joris mee te spelen. “John, Mark en Miguel hadden het idee opgevat vaker muzikanten van buitenaf mee te laten spelen. Mark Haanstra heeft toen contact met mij opgezocht. Ik heb zijn voorstel in overweging genomen en geluisterd naar hun albums. Maar ik wist eigenlijk direct al dat het snor zat. John Engels ken ik al heel lang. Die speelt niet met zo maar wat muzikanten. Nee, het zijn geschikte musici.”
‘Er was direct een klik. We hebben veel overeenkomsten als het gaat over de beleving van muziek en hoe ‘t te spelen.
3. Quartet
“De jongens van Barnicle Bill begrijpen dat heel goed. Je moet een
4. Harmonieën vs. melodie
‘Niemand speelt bij Barnicle Bill een harmonisch instrument. Een gitaar- of pianoloos trio, dat sprak mij aan. Ik houd ervan om harmonie te insinueren, bewust dissonanten op te zoeken en te experimenteren met melodie. Dat kan met een kwartet. Ik verwacht het onverwachte. Je gaat er zelfs naar op zoek. Bij een kwartet verwacht je veel meer zaken die op zichzelf staan. doe je een beroep op je creativiteit. ’
‘Bij bigbands, waarmee ik regelmatig speel, liggen de zaken anders. Het is een luxueuze positie. De harmonie staat vast, de melodie ook. Ik vergelijk de bigband wel met een limousine: een luxe vehikel waarbij alles vanzelf gaat. De uitdaging ligt dan meer in het perfectioneren van de uitvoering in plaats van te zoeken naar het nieuwe.
5. De parameters
Parameters in de muziek, daar heeft Bert Joris het veelvuldig over. Evenwicht, frisheid en originaliteit. Het zijn volgens Joris factoren die perfect met elkaar moeten rijmen. ‘Ja, en geflankeerd door orde en harmonie. nodig zijn om het musiceren te laten slagen. ‘Maar dat is niet genoeg. Parameters moeten elkaar perfect aanvullen en het geheel in balans houden. Ik houd van muziek waarin de kunst van het ambacht naar voren komt. Neem Bach of Stravinsky. Je kunt je helemaal verliezen in een analyse, en kom je erachter dat de eenvoud maar luister je naar hun werken, dan de eeerste indruk van hun werken is meestal heel als je het luistert denk je wat Daar ontdek je dan weer hoe origineel die composities zijn binnen de kaders van het ambacht. In de avant garde of de hedendaags gecomponeerde muziek heerst eerder het moraal van ‘ik smijt alles wat ik weet over boord’. Zo werk ik niet.
Maar goed, het zijn allemaal subjectieve beoordelingen. Iedereen voelt en ziet het weer anders.
6. Bert Joris
Zelf zegt Bert Joris dat tachtig procent van zijn optredens voortkomen uit zijn eigen composities. ‘Ik wil een autoriteit zijn. Daarom schrijf ik zelf muziek. Het is goed om de geheimen van andermans muziek te doorgronden, maar dat lukt je nooit helemaal, omdat de tijdgeest anders is. Ik wil stukken spelen uit het nu. Of moet ik streven om zo goed mogelijk Freddie Hubbard te imiteren? Hij was twintig toen hij al die fantastische bebop speelde. Moet ik daar dan nu iets mee doen, als man van vijftig jaar oud? Dus moet ik schrijven. Maar ik kijk altijd het meest uit naar een optreden. Dagen achtereen aan het bureau, da’s niks.’
Bio’tje muzikanten in kader.