Excentrieke instrumenten en formaties- 5 cd’s besproken

door Tim Sprangers

Aan de hand van een trend, gebeurtenis, interesse of markant gegeven bespreekt jazzjournalist Tim Sprangers (o.a. Volkskrant) elke maand recent uitgebrachte cd’s.

Deel I, januari 2012

Er wordt door verzuurde brompotten nogal eens gemord over het gebrek aan goede jazzmuziek in Nederland. Onbegrijpelijk onterecht. Nee, een nieuw groot exportproduct, dat is een tijd geleden, maar de variëteit en voornamelijk de openheid binnen de improvisatiemuziek is uitmuntend. Nederland wordt hierom geroemd in het buitenland, een erfenis van de eigenzinnige en onafhankelijke vrije improvisatie scene ontstaan in de jaren zestig. Inmiddels vormen avontuurlijke elementen een wezenlijk onderdeel van het Hollandse jazzkarakter. Fraai was het om afgelopen jaar rond te lopen op de Dutch Jazz & World Meeting, waar de programmeurs een uitstekend draaiboek hadden neergezet, een goede weerspiegeling van de veelzijdigheid die ons land kent. Buitenlandse gasten (programmeurs, festivaldirecteurs, journalisten) waren onder de indruk. Een graai uit de bak releases van afgelopen tijd vertelt genoeg.
 

Han Bennink

Han Bennink, peetvader van de ultieme vrijheid binnen de jazz in Nederland, drumt opvallend bescheiden in zijn duet met de Japanse pianiste Aki Takase (echtgenote van Alexander von Schlippenbach). Two for Two heet de spannende clash waarin het gevoel voor swing bij beiden centraal staat. De composities hebben een groot respect voor de bebop van voornamelijk Thelonious Monk. Dat is het enige compositorische uitgangspunt, mikpunt is vooral het duet: Bennink hoor je aandachtig luisteren naar het zelfverzekerde spel van Takase, mooi kleurend en een andere keer uiteraard superdwars met onlogische klappen of een humoristische mars. Een hoogtepunt is de uitgeklede versie van ‘Do You Know What It Means To Miss New Orleans’.

Aki Takase & Han Bennink: Two for Two. Intakt Records
www.hanbennink.com
 www.intaktrec.ch

 
 

Ernst Glerum

Mooi is ook de filmmuziek van Benninks bassist in de Instant Composer Pool. Movie Musicis een verzameling composities die Ernst Glerum afgelopen jaren schreef en uitvoerde voor vijf films/documentaires. Klassiek aandoend, erg zwaar soms, orkestraal zelfs, en dan weer een zacht arpeggio. Indringend is het contrabasorkest, alles door Glerum zelf ingespeeld, een ode aan de strijkmogelijkheden van het instrument.Ernst Glerum: Movie Music. Favorite Records
www.ernstglerum.nl

 


 

UR

First Recordings van de nieuwe band UR richt zich eveneens op de beeldende werking van muziek. Het viertal, bestaande uit Franz von Chossy (piano), Guillermo Celano (gitaar), Brice Soniano (contrabas) en Pepe Garcia (percussie), smeedt uiteenlopende genres (de stukken zijn gekozen en bewerkt door componist Diego Soifer) tot één geluid dankzij een dagenlange groepsimprovisatie. Dit interessante concept heeft een intieme plaat als gevolg, met enkele epische momenten gebracht door smaakvolle muzikanten. Af en toe wel een te hoog repetitiegehalte en ook de geluidsopname is niet altijd even goed.

UR: First Recordings. Eigen Beheer
www.urmusic.nl

 

 

Michiel Stekelenburg


Dat is een leuk contrast met het debuutalbum van de gitarist Michiel Stekelenburg, met Tom Beek (sax), Guus Bakker (bas) en Pascal Vermeer (drums). Hypnos is een opmerkelijk goed verzorgd debuutalbum, van opname tot opmaak. Misschien zelfs iets te netjes en bedacht. Het vlees en de huid van de stukken moeten nog groeien en de aanzienlijke hoeveelheid solo’s klinken gelikt en uitgewerkt. Nooit had de voormalige rockgitarist (Vals Licht) gedacht een jazzplaat te maken, zo schrijft hij. Gelukkig is het er wel van gekomen. Stekelenburg bezit over een helder geluid en een flink compositietalent. Zijn veelzijdige achtergrond laat hij graag horen.

Michiel Stekelenburg: Hypnos. Mailand Records
www.michielstekelenburg.nl
www.mainlandmusic.nl

 


Ruben Hein

Ruben Hein heeft in het buitenland reeds naam gemaakt, Blue Note bleek het een jaar of twee in hem te zien zitten. Zijn stem is zeurderig nasaal, eentonig en heeft geen groot bereik, maar wel karakter, ondanks of dankzij deze elementen. Hij kan het Metropole Orkest op de cd LIVEgoed aan. De soepele arrangementen van de gelikte popjazznummers, geschreven door onder anderen Willem Friede en Rogier Bosman, geven hem voldoende ruimte om te kunnen opboksen tegen het dikke Metropole Orkest.Ruben Hein: LIVE. Blue Note
www.rubenhein.nl www.bluenote.nl

 

Verder het beluisteren waard

Ernst Reijseger: Cave of Forgotten Dreams. Winter & Winter

Cellist Ernst Reijseger schreef muziek voor de film van Werner Herzog over de paleolithische dierentekeningen in Chauvet-Pont-d’Arc. In samenwerking met het Nederlands Kamerkoor. www.winterandwinter.com

⇒ Glerum Omnibus: Paper Models. Favorite Records

Ernst Glerum op de piano is een onbezonnen feest waar het plezier vanaf spat. www.ernstglerum.nl

⇒ Joep van Leeuwen & Gerö Körner: Jazz Guitar Meets Church Organ. Organ Promotion

Fraai, zelden vertoond duet van gitaar en kerkorgel. www.joepvanleeuwen.nl

⇒ Michael Moore Quartet: Amsterdam. Ramboy Recordings

Michael Moore Quintet: Rotterdam. Ramboy Recordings

Misschien wel de meest smaakvolle klarinettist van Nederland met twee nieuwe, sprankelende albums. www.ramboyrecordings.com 

© Tim Sprangers, Jazz International Rotterdam 2012
Share

Speak Your Mind

*


*

Translate »