Estrella Acosta: “Vrouwen hebben een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de Cubaanse muziek”

In je nieuwe programma Mujeres de Luna speel je allerlei liedjes van vrouwelijke Cubaanse singer-songwriters. Je noemt ze mujeres de luna oftewel ‘maanvrouwen’. Waarom? “De maan heeft invloed op het leven op aarde. Zeker op vrouwen. Onze cyclus is in harmonie met die van de maan. Dat beïnvloed weer onze […]

Nils Fischer: ‘Swingende muziek, dat hebben we hier hard nodig’

Het nieuwe album van CaboCubaJazz heet Corason Africano. In die plaat ligt de basis besloten van veel traditionele Cubaanse en Kaapverdische ritmes. Een transatlantisch project dat een brug slaat tussen verschillende continenten, muzikale stijlen en culturen. We spraken bandleider en percussionist Nils Fischer over zijn geliefde band die hij in […]

De assistent van Peter Erskine

een interview met Kevin van den Elzen

Bijna twee jaar woont de Nederlandse jazzdrummer Kevin van den Elzen in Los Angeles. Hij studeert daar aan Thornton School of Music bij jazzdrummer Peter Erskine. In Nederland leidt Van den Elzen de Dutch Concert Big Band, waarmee hij op 27 januari speelt bij Jazz International Rotterdam in De Doelen. […]

Theatermaker Jos Groenier over dromen op de dansvloer

Jos Groenier regisseert Ballroom Dreams, een voorstelling over dromen en verlangens. Twee vocale topkwintetten vormen de muzikale basis, een bandoneonist geeft kleur en los van alles horen we een jazzduo, geïsoleerd in weer een andere droomwerkelijkheid. “Er is natuurlijk ook een danspaar. Uiteindelijk komt alles bij elkaar.” Ballroom Dreams, een […]

Corrie van Binsbergen: “Ik vergeet soms de gitaarpartij in een compositie te schrijven”

Er is geen label op te plakken, die muziek van Corrie van Binsbergen, schreef Vera Vingerhoeds Is dat erg? Helemaal niet. Het leverde Van Binsbergen een dynamische plaat op waar van alles op gebeurd. Op 29 april komt ze naar Rotterdam voor een optreden in De Doelen. “Speel ik met Playstation, dan […]

Frank van Berkel over Craig Taborn: ‘klanklandschappen van het hoogste niveau’

Programmeur Frank van Berkel bezocht vorige week het Winter Jazz Fest in New York. Daar speelde ook de Amerikaanse pianist Craig Taborn, die Van Berkel al eerder boekte voor een optreden bij Jazz International Rotterdam in de Doelen op vrijdag 5 februari. ‘Craig Taborn creëert klanklandschappen van het hoogste niveau.’ […]

Bert Lochs hangt graag de slingers op

Killing the Mozzarella is de titel van de debuutplaat van kwartet Braskiri. Een plaat ‘waarop dankzij de experimentele inslag briljant de kachel aangemaakt wordt met de jazztraditie’ aldus het online magazine Jazzenzo. De formatie van trompettist Bert Lochs en pianist Dirk Balthaus speelt vrijdag 22 januari in De Doelen. Trompettist […]

Soo Cho: “Ik hou van een sterk groepsgeluid”

Pianiste Soo Cho ontdekte na haar studie klassiek piano de jazz. Improvisatie bleek de sleutel tot zelfontplooiing en groei. ‘Muziek krijgt pas waarde als je het publiek weet te raken.’ Inmiddels woont de Zuid-Koreaanse Soo Cho veertien jaar in Nederland. Ze studeerde jazzmuziek aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam, bracht vier albums uit en […]

Stephanie Francke
over een schaduwwereld waar alles mogelijk is

Vrijdag 1 mei presenteert saxofoniste Stephanie Francke haar nieuwe album Ripples. De titel verwijst naar fijne zandpatronen onder het wateroppervlak. “Een schaduwwereld waar alles mogelijk is.”

Het is begin maart en Stephanie Francke zit in de laatste weken van het opnameproces van haar nieuwe album Ripples. Ze heeft het net laten mixen. Afgelopen jaar is voor de jonge jazzmuzikante memorabel gebleken. “Bijna spiritueel” zegt ze.

Stephanie Francke (1989) behoort tot de nieuwe generatie Nederlandse jazzartiesten. Ze studeerde in 2012 af aan het Codarts conservatorium en won in datzelfde jaar de Erasmus Jazz Prijs, een prijs voor de beste jazzstudent in Rotterdam. Een jaar later stond ze in de finale van de European Jazz Competition. Maar prijzen of niet, Francke toont zich vooral een eigenzinnig musicus die tijd steekt in het ontwikkelen van een eigen idioom.

Haar debuutalbum Florigen (2013) werd een plaat met ‘glasheldere en meeslepende melodieën’ en ‘duidelijke verhaallijnen’. Conventioneel noemt Francke haar eerste plaat nu. Want hoe anders ging het met haar tweede album. Francke koos voor een spontaan proces waarbij de basis van de nummers gelegd werd door willekeur. “Een totaal andere aanpak” vertelt Francke. “Ik heb het bij het schrijven gewoon laten komen zonder eerst na te denken over akkoordenschema’s of melodieën. Juist het toeval is belangrijk.”

Anton Goudsmit: “Ik speel met de koningen van de Nederlandse jazz”

Vrijdag 3 april speelt gitarist Anton Goudsmit in De Doelen. Hij vervangt saxofonist Benjamin Herman in het kwartet van Peter Beets met drummer Han Bennink en bassist Ruud Jacobs. “Het is ongelooflijk dat ik nu met dezelfde ritmesectie op het podium sta als Wes Montgomery destijds.”

Wat zou Anton Goudsmit gedaan hebben als hij geen gitarist zou zijn geworden? Met die vraag begint een mini-documentaire over zijn carriere die op het internet circuleert. Zonder toekomstvisie en opgezadeld met een alfapakket zit er maar één ding op: rechten studeren. Tot iemand hem eraan helpt herinneren dat hij ook heel aardig gitaar kan spelen. “Maar er waren ook mensen” zegt Goudsmit in het filmpje “die zeiden ‘jij gitarist worden? Dat geloof je toch zeker zelf niet?’ ” In 1994 studeert Goudsmit cum laude af aan het Amsterdams conservatorium. “Als je wat wilt bereiken moet je ervoor gaan.”

Maar praten over studie en diploma’s doet Goudsmit liever niet. “Dat gezwets over ‘cum laude’ afstuderen enzo, dat is toch helemaal niet interessant? Ik vind dat zo ‘Spa rood’.” Liever heeft hij het over zijn huidige projecten, want na twee decennia succesvol muzikantschap blijft Goudsmit gas geven. “Ik studeer nog steeds veel” lacht Goudsmit. “Maar dat is ook nodig, want ik componeer veel nieuwe stukken. Die moet je live ook kunnen spelen. Ik werk nu aan nieuwe stukken voor mijn band de Ploctones. Kost veel tijd, maar het wordt erg gaaf.”

Vaak wordt Goudsmit nog in verband gebracht met de succesvolle bigband New Cool Collective met als boegbeeld de saxofonist Benjamin Herman. “Tsja, terwijl ik toch al een hele tijd uit die band ben” zegt hij. “Maar ik heb een primeur! Ik ga iets nieuws doen met Benjamin Herman. Met zijn tweeën, een duo. Dat weet nog niemand!” Terwijl Goudsmit doorrommelt aan de andere kant van de lijn – hij zit nooit stil – noemt hij de lange lijst van projecten die de komende maanden zijn agenda vullen. Hij vertelt over De Zeelandsuite van Boy Edgar-winnaar Jeroen van Vliet, een duo-optreden met gitarist Reinier Baas en zijn eigen band Estafest. “En Krupa & the Genes natuurlijk! Die mag je niet vergeten, anders worden mijn bandleden boos!” Humor voert de boventoon bij Goudsmit.

Lees verder >>

Translate »