Michiel Stekelenburg:”inspiratie komt op de meest gekke momenten”

Michiel Stekelenburg zit net een stuk in te studeren als we hem bellen eind december. “Allemaal leuke projecten zo aan het einde van het jaar. Als het muzikaal goed zit, ben ik erbij.”

De Tilburgse gitarist Michiel Stekelenburg bracht vorig jaar zijn tweede album uit. Hij gaf het album de titel Layers mee met jazzstukken waarop veel rockinvloeden zijn te horen. Lyrische composities die misschien wel doen denken aan Pat Metheny. “Ik luister erg veel muziek” zegt Stekelenburg. “Er zijn tal van musici die mij inspireren.” Hij noemt fusion- en bluesgitarist Scott Henderson. “Een heel bijzondere muzikant. Slaat moeiteloos bruggen tussen jazz en blues. En toch, hij zet het jazzidioom uit als hij een blues speelt en andersom. Zo speel ik het liefst ook. Ik probeer stijlen te benaderen zoals ik denk dat die benaderd moet worden.”

Stekelenburg verkende de wereld eerst als rockgitarist. “Veel popmuziek, soul en zelfs heavy metal” zegt hij. En nog steeds is Stekelenburg niet vies van een avondje goede pop. Laatst speelde hij mee in Bird tijdens een hommage aan soulicoon Beyoncé. “Ik doe allerlei leuke projecten. Als het muzikaal interessant is, vind ik het gaaf. Muziek maken is muziek maken, maar er zijn natuurlijk wel nuanceverschillen, alsof je telkens een andere taal spreekt.”

De jazz kwam tijdens zijn studie aan het conservatorium in Tilburg. “Rock werd voor mij iets minder interessant, ik had meer uitdaging nodig. Ik ging jazz, soul en funk meer waarderen.” Stekelenburg kreeg les van Ed Verhoeff, Peter Mingaars en in zijn laatste jaar van Peter Hertmans. “Dat was een fijne aanvulling. Hertmans is weer een heel ander type gitarist dan Ed Verhoeff. Hij speelt veel meer op gevoel.”

Op 3 februari speelt Stekelenburg met zijn kwintet Michiel Stekelenburg 5 bij Jazz International Rotterdam in LantarenVenster. Hij stelde speciaal voor zijn nieuwe album een nieuwe band samen met pianist Franz von Chossy, bassist Guus Bakker, saxofonist Efraïm Trujillo en drummer Pascal Vermeer. “Ik probeer een soort van eigen geluid uit te vinden. Niemand zit te wachten op een kopie. Als ik een bepaald geluid in mijn hoofd heb, zoek ik daarop de muzikanten uit.”

En hoe zit het met de composities? “Inspiratie komt op de meest gekke momenten. Vaak als ik in de auto zit of ’s nachts. Dan word ik wakker en zing ik de melodielijn die in mijn hoofd zit in op mijn memorecorder. Die werk ik dan later uit. Het duurt altijd voordat het schrijven goed loopt. Maar geef me één of twee dagen en dan gaat het wel. Ik heb een periode gehad dat ik drie stukken in de week schreef.”

Michiel Stekelenburg 5
Vrijdag 3 februari | LantarenVenster

Share
Translate »